Dana Wakalah,

Jenama QSR Menyumbang Lebih RM150,000 Manfaat Kepada Lebih 2,500 Umat Islam Merentas Dua Negara

Rabu, Jun 26, 2024 Mahamahu 0 Comments

Bertujuan memastikan setiap umat Islam dapat menyambut Hari Raya Aidiladha, QSR Brands membawa kemeriahan dalam bentuk daging segar kepada lebih 2,500 Asnaf di tujuh negeri di Malaysia selain satu lokasi di Kemboja.



Dengan sumbangan RM155,200 daripada Dana Wakalah, pertubuhan itu yang kekal sebagai penyumbang Zakat terbesar di Malaysia mengerahkan sukarelawan di lapan lokasi untuk melaksanakan inisiatif itu dalam tempoh tiga hari.

Selain kakitangan QSR Brands, inisiatif itu dijalankan dengan penyertaan rakan strategik termasuk JAKIM untuk Kemboja, Lembaga Zakat untuk Kedah dan Selangor, Bahagian Zakat dan Fitrah untuk Sabah dan Sarawak serta JAIS untuk Melaka, antara lain.

Sepanjang tempoh pengagihan yang bermula pada 16 Jun 2024, sukarelawan menghabiskan lebih lapan jam setiap hari memotong daging lembu segar untuk diedarkan kepada penduduk tempatan dan pengunjung masjid di negeri Sabah, Sarawak, Kedah, Kelantan, Melaka, Johor, Selangor dan di Kemboja.



Pada tahun 2024 sahaja, QSR Brands telah menyumbang lebih RM468,887 melalui dana Wakalahnya. Melalui dana yang bertujuan untuk aktiviti amal, Jabatan Halal dan Syariah organisasi telah secara konsisten berusaha membantu komuniti Asnaf di seluruh Malaysia.

Ketua Pegawai Eksekutif QSR Brands Nehchal Khanna berkata “Dalam 50 tahun terakhir kami berada di Malaysia, menyokong komuniti yang kurang mendapat perkhidmatan telah menjadi komponen penting dalam perniagaan kami.

“Sama ada hidangan lazat daripada jenama kami atau pakej penjagaan yang dihimpunkan oleh rakan kongsi kami, kepuasan yang datang daripada membantu mereka yang memerlukan adalah tidak dapat ditandingi dan kami berharap untuk terus melakukan ini supaya kami akhirnya dapat memecahkan kitaran ganas kemiskinan dan menghapuskan kelaparan,” katanya.



Ketua Jabatan Halal dan Syariah QSRB Hayazi Darus menambah “Antara rukun Islam yang utama ialah Zakat (sedekah) dan Haji (Haji). Kami berharap melalui inisiatif yang sederhana ini dalam tempoh yang mulia ini, kami dapat mengurangkan rasa lapar dan menambah kemeriahan sambutan Raya Haji Asnaf kami”.

Sejak 2022, QSR Brands melalui dana Wakalahnya telah menyumbang lebih RM3.93 juta untuk membantu lebih 75,000 Asnaf.

Selain itu, aktiviti jangkauan QSR Brands termasuk sumbangan lebih RM32.4 juta dalam tempoh 14 tahun yang lalu melalui KFC Add Hope dan lebih RM300,000 ke arah Pemulihan Kanser melalui program Pizza Hut's Hut to Heart.








0 Pandangan: