Black Canyon,

5 Premis Makanan Popular Dan Terkenal Di Malaysia Bukan Pemegang Sijil Halal JAKIM

Rabu, September 04, 2024 Mahamahu 4 Comments

Salam sejahtera kepada semua pembaca setia blog makan Mahamahu.com dan juga kepada rakan-rakan yang dikasihi sekalian. Baru-baru ini tular satu surat yang dijana melalui Sistem Pengurusan Aduan Awam (SISPAA) JAKIM bahawa 5 premis makanan popular dan terkenal serta mempunyai banyak cawangan di Malaysia bukan pemegang sijil Halal JAKIM. Korang boleh baca kenyataan yang dikeluarkan melalui laman Facebook JAKIM sendiri seperti di bawah:




1) JAKIM mengambil maklum mengenai tularnya satu (1) surat yang dikeluarkan oleh Jabatan ini bagi menjawab pertanyaan mengenai status halal beberapa premis makanan.

2) Untuk makluman, pertanyaan tersebut telah diajukan melalui Sistem Pengurusan Aduan Awam (SISPAA) JAKIM. Berdasarkan semakan dalam sistem MYeHALAL JAKIM, status halal bagi premis Johnny’s Restaurant, Black Canyon, Dolly Dim Sum, Mr. Dakgalbi dan Bungkus Kaw Kaw adalah bukan pemegang Sijil Pengesahan Halal Malaysia (SPHM). Justeru, maklum balas yang disediakan oleh Jabatan ini telah dijana melalui Sistem Pengurusan Aduan Awam tersebut.

3) Berdasarkan semakan semula yang dibuat melalui Portal Halal Malaysia mendapati premis makanan berangkai jenama Ayam Penyet Best telah mempunyai empat (4) outlet yang mempunyai Sijil Pengesahan Halal Malaysia yang masih sah. Jabatan ini telah mengemukakan semula makluman kepada individu yang bertanya melalui e-mel pada 2 September 2024 jam 11.36 malam iaitu hari yang sama diberi maklum balas atas pertanyaan yang diajukan.

4) Untuk makluman pengguna juga, sebarang status halal bagi mana-mana premis atau produk boleh disemak secara sendiri dan terus oleh pengguna di Portal Halal Malaysia melalui pautan http://myehalal.halal.gov.my/portal-halal/v1/index.php

Ikuti penjelasan berkenaan isu-isu halal yang tular melalui:-
https://sites.google.com/islam.gov.my/skkbph/laman-utama

Terima kasih.

Maksudnya di sini premis makanan yang dinyatakan dalam surat tersebut adalah bukannya haram. Cuma mereka tidak pohon persijilan Halal atau masih ada yang dalam proses permohonan Halal dari pihak bertanggungjawab dalam memastikan permis dan makanan yang disediakan adalah Halal untuk orang Islam makan. Kita semua tahun bahawa mengambil yang Halal itu adalah wajib bagi seorang muslim. Jadi tepuk dada tanya selera apa yang korang nak.





4 ulasan:

  1. Amazing article. Thanks for sharing wonderful informative blogs. Keep doing it

    BalasPadam
  2. I enjoyed a lot. Great Article its really informative. goodjob! Thanks

    BalasPadam
  3. Excellent site you’ve got here. I appreciate individuals like you! Take care!!

    BalasPadam
  4. Thank you for informative blog. Keep on writing man, you're awesome!

    BalasPadam